Jak firmy používají zvuky k podpoře prodeje

Ano, společnosti investují mnoho peněz do výzkumu toho, který zvuk je pro daný produkt nejvhodnější a bude nás motivovat ke koupi dalšího. A věřte, že se to vyplatí. Podvědomě tak totiž získáváme informace, či jsme motivováni k určitému jednání, aniž o tom víme. Podíváme se tedy na několik typických případů


 jedoucí automobil


Jedním z nejklasičtějších jsou vysavače. Ptáte se, jak může zvuk vysavače být výsledkem nějakého výzkumu? Jednoduše. Stačí si položit otázku, proč jsou veškeré vysavače tak hlasité. V dnešní době by přece neměl být problém vyrobit tichý motor. A ano, možné to je. Ovšem výrobci zjistili, že tiché vysavače se tak dobře neprodávají. Proč? Protože máme v podvědomí zafixováno, že čím je motor hlasitější, tím je i silnější. Navíc jsou i zesíleny zvuky prachu a dalších věcí narážejících na stěny hadice. To vše v nás vyvolává pocit, že máme v rukou opravdu silný a výkonný stroj, ač to vůbec nemusí být pravda. Tichý stroj může klidně mít ten samý výkon.


 červený vysavač


Na podobném principu funguje i motor u auta. Všichni víme, že čím rychleji jedeme, tím hlasitější motor je. Ale víte, že to tak vůbec být nemusí? I tento zvuk je uměle generován, aby dal řidiči pocit, že řídí opravdu silný vůz. Ze stejného důvodu jsou i zesíleny zvuky větru narážejícího do předního skla auta. I to dává pocit rychlosti a síly.


 


Samozřejmě, u aut jde i o bezpečnost. Tichého auta si přecházející chodec spíše nevšimne, zatímco hlasité uslyší už z dálky a může tedy včas reagovat. Proto úplně tichá auta nejsou příliš vhodná. Přesto je jasné, že firmám jde spíše o prodej jejich aut než o bezpečnost chodců. Ta je pouze vítaným přidaným efektem.


 


Ale ne všechny pečlivě modelované zvuky musí být součástí motoru či dokonce elektronických zařízení. Znáte to křupnutí, když kousnete do brambůrku? I tento zvuk byl pečlivě modulován tak, aby v nás vyvolal určitý druh závislosti a touze po dalším. Spojeno se slanou chutí brambůrků, která v nás rovněž vyvolává touhu po dalším, je to perfektní kombinace. A věřte, že to není náhoda.


 


Samozřejmě pečlivě vybraných je i spousta dalších zvuků, od zasyčení při otvírání láhve koly po zvuk pukajícího pop-cornu. Vše je pečlivě změřeno a propočítáno pro co nejlepší účinek. Proto je třeba mít toto stále na paměti a nenechat se opít rohlíkem. Místo toho je dobré přemýšlet: má daný zvuk nějaký účel? Proč daný výrobek zní tak, jak zní? Jen tak nepodlehneme manipulaci prodejců.